نتیجه ی یک تحقیق جالب در خصوص اخلاق کاربران فیس بوک
ارسال در تاريخ دوشنبه ۱۳۸٩/۸/٢٤ توسط ایمان

مطالعات جدیدی درباره شبکه اجتماعی فیس بوک صورت گرفته است که این بار به بررسی شخصیت و عادات معمول استفاده کنندگان دائمی فیس بوک پرداخته است.


نتیجه نهایی این تحقیقات نشان از خودشیفتگی این دست کاربران فیس بوک دارد.

مطالعه جدیدی که در دانشگاه Canadian school York صورت گرفته حاکی از آن است که بین مدت زمانی که شخص وقت خود را در فیس بوک صرف می کند و میزان خودشیفتگی و خود برتر بینی وی ارتباط مستقیمی وجود دارد.


در یک جامعه آماری 100 نفره از دانشجویان که 50 نفر آن ها پسر و 50 نفر دیگر آن ها دختر هستند از چگونگی ارتباط برقرار کردن آن ها با فیس بوک سوال می شود. سپس همه آن ها آزمایش های دقیق روانشناسی را پشت سر می گذارند. در بخشی از این آزمایش ها ، آن ها علائم ظاهری را نمایان می کنند که اساسا نشانه های خودشیفتگی است.

محققین می گویند، آن دسته از استفاده کنندگان فیس بوک که چندین بار در روز صفحه خود را چک می کردند در آزمایشها ، درجه بالاتری از خودشیفتگی یا همان نارسیسیسم را نشان داده اند.

آن چه در روند این تحقیقات همچنان مبهم است این است که آیا این افراد به صورت ذاتی خود دچار خودشیفتگی هستند و از فیس بوک استفاده می کنند و یا این فیس بوک است که  بذر نارسیسیسم (narcissism)  را در آن ها پاشیده است. هر چند محققین تصور می کنند که ورود به این سایت ها که امکان عضوشدن در شبکه دوستانی را به افراد می دهد که بدین وسیله مورد توجه و تحسین قرار می گیرند، احتمال وارد بودن نظریه دوم را بیشتر می کند.

این تحقیقات همچنین نشان می دهد که افرادی که در این گونه سایت ها بیشتر فعال هستند از عزت نفس کمتری برخوردارند. در نتیجه امر آن ها تلاش می کنند تا آن چه را که در عالم واقع نمی یابند در فضای مجازی فیس بوک جستجو کرده و بدان دست پیدا کنند.