HP هنوز در صدر بازار چاپگر ایران قرار دارد
ارسال در تاريخ پنجشنبه ۱۳۸٩/۱٢/٥ توسط ایمان

طبق بررسی جدید شاخص باشگاه فعالان بازار IT در بهمن ماه، برند HP همانند آخرین بررسی این باشگاه در ماه مرداد صدر بازار چاپگرها را به خود اختصاص داد و Canon و Epson نیز کماکان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.



در بازار کم رونق امسال، بازار چاپگرها هم روزهای یکنواخت و بی سر و صدایی را می‌گذراند. هر چند که می‌توان این بی‌رونقی بازار را به نزدیک شدن به ایام پایانی سال هم نسبت داد و در ابتدای سال جدید با آغاز مجدد برنامه‌های مدیران شرکت‌های مختلف فعال در این حوزه شاهد تغییراتی چشمگیر باشیم.

HP همچون بازار جهانی چاپگرها در ایران نیز محبوب‌ترین برند در این حوزه است. HP که در نتیجه اثرات ناشی از تحریم‌ها، همچنان بدون هیچ متولی مشخصی در بازار ایران مشغول فعالیت است به واسطه تنوع مدل‌های خود، اعتبار نام HP در بازار چاپگرها و همچنین دامنه بسیار گسترده قیمتی محصولاتش بخش عمده بازار را به خود اختصاص داده و با بیش از 42 درصد محبوبیت جایگاه امنی را برای خود ایجاد کرده است.

 به نظر می‌رسد حتی شدت یافتن تحریم‌ها، تاکید HP بر تلاش برای قطع فروش با واسطه به شرکت‌های ایرانی و توقف فعالیت‌های شرکت اماراتی Redington در زمینه صادرات چاپگرهای HP  به ایران هم نتوانسته است تاثیری بر رشد سهم بازار این برند در بازار ایران داشته باشد. 

پس از این برند، Canon رتبه دوم سهم از بازار چاپگر را به خود اختصاص داده است. پرینترهای این برند عمدتا در بخش حرفه‌ای و رنگی مورد استقبال مشتریان این بازار قرار می‌گیرد. موضوع مهمی که در بازار چاپگر مطرح است بحث مواد مصرفی است. از این حیث پرینترهای Canon نسبت به HP از سوی فعالان بازار دارای پیچیدگی‌ها و هزینه بیشتری است که این موضوع نیز یکی از دلایل برتری برند HP در این بازار است.

بنابر اطلاعات شاخص باشگاه فعالان بازار IT، پرینترهای Epson که با خدمات پس از فروش مادیران در ایران عرضه می‌شوند با حفظ محبوبیت کماکان در رتبه سوم این شاخص قرار دارد.

تمرکز فعالیت‌های مادیران بر توسعه خدمات پس از فروش و همچنین کسب سهم از بازار مواد مصرفی چاپگرها (که با معرفی برند MEVA شدت یافته است) بدون شک سهم این شرکت از سرمایه در گردش در این بازار را افزایش داده است هر چند که در محبوبیت برند Epson به عنوان برند اصلی این شرکت در این بازار تغییری دیده نمی‌شود.

در نهایت هم باید به کاهش قابل توجه سهم محبوبیت Samsung در بازار اشاره کرد که با توجه به فعالیت‌های گسترده این برند برای ارتقای نام تجاری خود در بازار چاپگرها، موضوعی قابل توجه است.

 به نظر می‌رسد که سامسونگ نسبت به سرمایه‌گذاری که برای کسب سهم از این بازار انجام داده هنوز نتوانسته است بازخورد مناسبی را از بازار دریافت کند. هر چند که حجم بسیار بالای تبلیغات چاپگرهای سامسونگ و همچنین شبکه گسترده خدمات پس از فروش شرکت سام سرویس می‌توانند کفه رقابت در این بازار را به نفع سامسونگ سنگین‌تر کنند.

نکته قابل ذکر در بررسی این شاخص، توجه به برتری‌های نسبی هر کدام از برندها در بازار تخصصی و بزرگ چاپگرهاست. تمرکز بر کاربردهای تخصصی چاپ، تمرکز بر فناوری‌های مشخص و همچنین بخش‌های مختلف بازار برای هر کدام از برندهای فعال در این بازار برتری‌های نسبی را ایجاد می‌کند که امیدواریم در آینده و در تحلیل‌هایی جامع‌تر بتوانیم به این جزییات نیز  بپردازیم.

منبع: فناوران