بازار مادربورد، جای کوچک‌ترها نیست!
ارسال در تاريخ یکشنبه ۱۳۸٩/۱٢/۱٥ توسط ایمان

گیگابایت و اسوس 60 درصد سهم دارند
بازار مادربورد، جای کوچک‌ترها نیست

هر چند که کامپیوترهای قابل حمل و در ماه‌های اخیر تبلت‌ها، بازار داغ و خبرسازی دارند، اما کامپیوترهای رومیزی همچنان بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند و برای بسیاری از کاربردها هنوز اولین انتخاب هستند. عشاق بازی‌های کامپیوتری، سازمان‌ها و بسیاری از کاربران عادی خانگی از جمله گروه‌های کاربران کامپیوترهای رومیزی هستند. در سایه این سهم قابل توجه از کاربران، بازا ر قطعات کامپیوتر و قطعاتی همچون مادربورد کماکان بازارهایی جذاب و پراهمیت دارند. 


نگاه اول به شاخص محبوبیت برندهای فعال در بازار مادربورد، تغییری محسوس در وضعیت بازار را نشان نمی‌دهد. GIGABYTEو ASUSهمچنان قریب به 60 درصد بازار را در اختیار دارند و سایر برندها همچون Elitegroupو MSIبا اختلافی چشمگیر به دنبال این دو برند پیشرو در این بازار حرکت می‌کنند. 

وضعیت بازار مادربورد در ایران را می‌توان مثالی برای موفقیت سیاست اعطای نمایندگی انحصاری در برابر اعطای نمایندگی به چند شرکت دانست. آنچه که GIGABYTEرا با 30 درصد سهم از شاخص محبوبیت بر صدر بازار مادربورد در ایران نشانده بدون شک مرهون تلاش‌های آواژنگ به عنوان نماینده انحصاری این برند تایوانی است. خدمات پس از فروش متمایز و شناخته شده و همچنین اتخاذ سیاست‌های مناسب در معرفی محصولات به بازار سبب شده است تا مادربوردهای GIGABYTEگوی رقابت را از پیشروی جهانی این بازار یعنی ASUSبربایند.

دفتر ASUSدر ایران نیز در واکنش به این وضعیت و برای احیای موقعیت جهانی این برند در بازار مادربورد در شش ماه اخیر فعالیت‌های خود را با شدت و تنوعی بیشتر پیگیری کرده است.بر اساس این گزارش، برگزاری سمینارهای مختلف برای معرفی تمایزهای فنی محصولات ASUSبه شبکه توزیع، تدبیر اصلی دفتر ASUSدر ایران است تا بتواند سهم 25 درصدی این برند از شاخص محبوبیت را دستخوش تغییر سازد. شاید معرفی نوآوری‌های ASUSبه عنوان مزیت رقابتی اصلی این برند بتواند در میان مدت توزیع قدرت را در این بازار به هم بزند و جایگاه GIGABYTEرا دچار مخاطره کند.

 به نظر می‌رسد که ASUSدر ایران برای سازماندهی و افزایش هماهنگی برنامه‌های بازاریابی خود تلاش‌های جدیدی را آغاز کرده، چرا که هدف این برند در سال 2014 فتح نیمی از بازار جهانی است.

آنچه که به عنوان روند کلی بازار مادربورد در سه سال اخیر مشهود است کسب سهم بیشتر ASUSو GIGABYTEاز این بازار و سخت‌تر شدن رقابت و بقا در بازار برای رقبای دیگر است، رقبایی که عمدتا با کاهش هزینه‌های برنامه‌های بازاریابی تلاش کرده‌اند که با قیمت‌هایی پایین‌تر در رقابت باقی بمانند، اما اتخاذ چنین راهبردی کمکی به آنها نکرده است.

شاخص S&P  نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICTکشور است.

 آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2 هزار واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات است به صورت آنلاین در پورتال www.sandp.irثبت، جمع‌آوری و به صورت نمودارهای آماری ارایه می‌شود. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارایه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستان‌ها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص‌ها در سایت www.sandp.irبرای دسترسی عموم موجود است.

منبع: itmen.ir 




مادربورد